Gelukkig geen rabies

29 mei 2017 - Eldoret, Kenia

Moe en uitgehongerd weer terug in ons stulpje in Eldoret. Uitgehongerd? Ja! Ons eten werd vandaag gestolen door een Baboon (=baviaan), dat werd het verhaal van de dag.

Dit weekend was het tijd voor onze eerste safari. We kregen gezelschap van een duitse medisch studente, Jana, die ook bij Dr Mabeya slaapt alleen dan in het grote huis. Zij loopt twee weken mee in Gynocare. Het was gezellig dat ze mee was en daardoor ook weer een stukje goedkoper voor ons :-).

Zondag werden we om 6u opgehaald bij ons hotel, het Milele resort in Nakuru MET zwembad, waar we zaterdag al naartoe waren gereisd vanaf Eldoret.

Zwemmen met publiekGenieten

Al snel waren we bij het park en zagen we de eerste dieren voorbij komen. Na een vele buffels, zebra’s, gazelle’s, flamingo’s en vogels in allerlei kleuren was het tijd voor de “baboon rock”. Omhoog rijdend rezen de baboons de grond uit. De chauffeur zei al snel dat we alle raampjes snel dicht moesten doen en toen het busje stil stond kwam hij ook het dak dichtmaken zodat de apen niet naar binnen zouden komen. Helaas, te laat. De alpha baboon van de groep zat binnen een seconde op het (OPEN)dak vlak boven Sterre. Hij keek om zich heel, greep het ontbijt pakketje van Sterre, kijkt nog eens het busje rond, ziet nog een pakketje liggen, loopt door de bus, grijpt het andere pakketje en klimt de bus weer uit (want de driver was inmiddels gearriveerd). Sterre BIJNA geswaffeld door een baviaan maar gelukkig overleefd en niet gebeten of gekrabd! (Ivm rabies = hondsdolheid en dus een spoed bezoekje ziekenhuis.)
Vervolgens hadden we nog 1 pakketje over (1 banaan, 1 ei, 1 pakje drinken, 4 stukjes cake, 1 worstje) waar we de hele ochtend + middag (tot een uur of 15) met z’n drieën mee moesten doen. Weer een ervaring rijker!!! Bovendien was het tripje naar de baboon rock het helemaal waard, wat was het uitzicht over het meer prachtig!

Tot een uur of 13:30 reden we door het park waar we ontzettend veel dieren hebben gezien: buffels, flamingo’s, pelikanen, impala’s, dikdiks, (tomson) gazelles, pumba’s, zebra’s, andere apen, vele vogels, struisvogels, maar ook neushoorns (zowel de witte als de zwarte), leeuwen en giraffen. De zwarte neushoorn was erg speciaal om te zien, ze zijn vaak schuw en er zijn er niet veel in het park. Zelfs de driver van ons busje maakte foto’s van het beest. Ook de leeuwen waren zeldzaam om te zien en ze lagen zelfs ontzettend vlakbij, een meter of 5 van ons busje af.
We hebben ontzettend genoten, het is een geweldig park!

De 'echte' dierenThis is africaLeeuwtjes

Terug hadden we mazzel, we mochten meerijden met Portugezen die een busje + driver hadden gehuurd voor die dag en ook terug moesten naar Eldoret. Na een stop op de evenaar werden we rond 18u thuis afgezet waar onze schoenen op de bosjes te drogen lagen. Catherine (housekeeper) had in een spontane bui bedacht om ze te gaan wassen, want ja na een halve dag Afrika denk je eigenlijk al dat je je schoenen kunt weggooien.

Afgelopen week zijn we (op maandag na) druk bezig geweest met het onderzoek. Er werden nog wat medisch dossiers uit alle hoeken van het ziekenhuis gehaald waardoor we weer een stuk verder konden komen. Gek genoeg lukte het vinden van de missing files alleen als wij aanwezig waren en netjes zaten te wachten. Keniaans..

Wisten jullie trouwens al dat wij inmiddels bekende Kenianen zijn geworden in het land?

Vorige week waren wij een 2 seconden te zien op nationale televisie in Kenia dankzij de gynocare marathon. Het filmpje is hier te zien (3:37-3:39 sec): https://www.youtube.com/watch?v=XQeYXikdRLg&feature=youtu.be
Inmiddels worden we overal op straat herkend en vragen mensen om foto's met ons.
Grapje natuurlijk, maar wel een mooi filmpje!

1. Carla:
    29 mei 2017
    Nou wel een snap slotje hoor, maar een leuk filmpje. Heb ik eindelijk Hillary ook eens gezien....want nog steeds geen foto van hem pf van de family. Mooi verhaal, liefs!!!
  2. Els:
    4 juni 2017
    Wat een mooie belevenissen in Kenia hebben jullie, we genieten hier mee!
    Hillary in het filmpje kunnen zien en jullie hardlopen voor het goede doel.
    Veel succes met het verder onderzoek.