Tilapia en Terpetine

22 juni 2017 - Kisumu, Kenia

Allereerst onze welgemeende excuses voor het 4 dagen te laat zijn met de blog. We hebben echter wel een goede reden voor deze vertraging: Het onderzoek had even een versnelling nodig. Afgelopen dagen hebben zijn wij nog harder gaan werken aan het onderzoek dan we al deden, i.v.m. meer werk dan we eerst ingeschat hadden. We moesten nogmaals en opnieuw naar de papieren medische dossiers gaan kijken, en zoals een foto uit een vorige blog kunnen jullie je vast wel bedenken dat dat tijdrovend werk is. Sochtends om 8:15 uur in het ziekenhuis inchecken en om 18:00 uur checken we uit. Vervolgens gaan wij tot een uur of tien savonds door om het werk af te krijgen. Het is mooi om te zien dat we de afgelopen 7 dagen al enorm zijn opgeschoten met de dingen die op de TO DO list stonden, waardoor het ons alleen maar meer motiveert harder te werken om de opdrachten eind juni af te hebben.

Afgelopen zaterdag was een dag van ontspanning en die hebben wij doorgebracht in Kisumu. Kisumu is de 3e grootste stad van Kenia (Nairobi 1, Mombasa 2) en bevindt zich aan het Victoria lake. In een shuttle (500 shilling heen, 500 shilling terug) werden wij met volle snelheid vanuit Eldoret naar Kisumu gereden, waarna we na 2,5 uur arriveerde. Net zoals in Eldoret, heeft Kisumu ook een plein waar alle shuttles en matatu's verzamelen. Het is een drukte van jewelste. Zeker als twee Mzungu meiden. Onze reis vervolgde door gebruik te maken van een tuktuk. Eindbestemming: Bike Ventures. Bike Ventures is een opgezet fiets bedrijf door 2 Nederlanders, die fietstours door Kisumu organiseren. Het wordt nu gerund door afrikaanse mensen, te samen met een Hongaar (die Franstalig is) die voor 2 jaar daar blijft. Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen, werd onze kamer laten zien (we sliepen hier ook 1 nacht) en mochten we meteen een fiets uitzoeken die goed bij ons formaat pasten. Helmpjes werden uit de kast gevist en er werd betaald. Het restte ons alleen nog te wachten op onze Bike-guide Dan (Daniel? No, just Dan). Na 20 minuten kwam onze sportief gespierde Dan te voorschijn, shinend op zijn mountainbike. Brede glimlach, witte tanden en witte Nike sport sokken tot aan zijn knieën. Hij had er zin in.

Dan zorgt goed voor de fietsjes Bootjes aan Victoria meer

Het enthousiasme van fietsen als baan bracht hij gelijk op ons over, hij kon honderd uit praten over hoe geweldig het is betaald te krijgen voor het gene wat je leuk vind. Wij konden hier alleen maar mee instemmen. Dan heeft ons door heel Kisumu geleid, van het Victoria meer, naar marktjes, naar de drukte van de stad, maar ook naar uithoeken. Bij het Victoria meer is er een bootje voor ons gehuurd en hebben we een uur op het Victoria meer gevaren. Er zwemmen onwijs veel vissen in het meer, wat maakt dat het ook het meest voorkomende arbeidsproduct is. Honderden vissen worden elke dag uit het water gehaald om ze vervolgens op de markt of ter plekke door te verkopen. Geen zorgen, de intense vislucht is na een dagje rondfietsen wel uit je kleren ;-). Naast vissen, vind je hier ook heel veel Hippo's (Nijlpaarden)!!! Wat een grote beesten zeg! Ze leven in families bij elkaar, en als je ze dan ook spot zie je er vaak meteen een stuk of 5.

Hippo Visjes bakken Say "Chappatttttti"    Lekker dobberen

We hebben heerlijk geluncht in een goed restaurant aan het water. We kunnen eigenlijk zonder twijfel zeggen dat we hier de beste tilapia vis ooit gegeten hebben, het was smullen! Twee grote tilapia's, chappatti en sekumawiki. Maar trek en heerlijk eten gaat vaak niet heel goed samen... JEMIG, wat zaten wij vol! Sterre had na de lunch de hele dag een 'after dinner dip'. Opzich vrij logisch, Sterre was namelijk de dagen vooraf gaand aan Kisumu ziek geweest (borrelend kontwater, spetter poep, ach je kent het wel, een echt Afrikaans diarreetje!), waardoor zij wanneer ze alles weer binnen hield haar lichaam weer even goed moest voeden. Dat is gelukt!

Lekkerste vis ooit! Lunch:)Pirates

De fietstocht vervolgde zich naar een plek waar ze van straatafval kaarten en andere dingen maken. Leuk om te zien. Iets minder leuk dat er van te voren beloofd is dat wij een workshopt hierin zouden krijgen, maar dat ze dat een paar jaar geleden afgeschaft hadden omdat het te duur werd (en de prijs voor de Kisumu city trip tour bleef natuurlijk hetzelfde....lekker dan). Na deze teleurstelling wel 2 grote mango's op de markt gescoord, waarna wij vertrokken richting het Kisumu museum. Hier wordt het verhaal van de Afrikaanse mens verteld en zitten er verscheidene reptielen opgesloten in hokjes. Zo hadden ze schildpadden, krokodillen, allerlei soorten slangen en vissen. Leuk om te zien, minder leuk voor de diertjes:(

Croccie Ssssssss

Na deze rondleiding vertrokken we naar het oude treinstation van Kisumu. De rails ligt er nog prachtig bij, maar het station zelf is haar ziel verloren. Erg zonde om te zien dat iets wat eigenlijk gewoon nog kan werken, niet meer wordt gebruikt. Het openbaar vervoer van Afrika kan nog wat van de NS leren (en dat zegt niemand erg snel;) ).

Het begon te schemeren, waardoor Dan voorstelde om naar de rooftop bar te gaan om de zonsondergang te zien en een hapje te eten. Zonsondergang, JAA!!! Eten, NEEE! Nog steeds nokkkie vol. Er werd een Fanta blackcurrent voor Lisa besteld en een Coca Cola Zero voor Sterre. Coke Zero hadden ze niet.. ok, dan ook maar aan de Fanta Blackcurrent. Het was een prachtige zon die langs de bergen naar de andere kant van de wereld vertrok, en het Victoria meer liet flikkeren. Mooi, tevreden, voldaan.

Sunset Wij Uitzicht dakterras

We namen take away groente en pizza mee terug naar Bike ventures accomodatie om daar vervolgens savonds laat nog een pizza puntje weg te werken. Je zou maar met een lege maag gaan slapen... haha.

Helm foto mag niet ontbreken

Good morning! Op tijd weer op, want het ontbijt zou om 9:30 uur klaar staan, gemaakt door onze tourguide Dan (Daniel? No, just Dan). We kregen avocado, sweet potatoes, mango, ginger tea with spicy, boiled egg en banaan. Lekker joh, top ontbijt! Helemaal klaar voor de terugreis naar Eldoret.

Voordat we de accomodatie verlieten hebben we nog even gepraat met twee andere Nederlanders die hun dochter, woonachtig en werkende in Kisumu, aan het opzoeken waren. Een gezellige, gepensioeneerde boerenfamilie. Wat verhalen uitgewisseld en vriendelijk gedag gezegd.

Om 14:00 uur waren wij weer veilig terug in de 'schone' lucht van Eldoret. De shuttle waarin wij terug reden had een terpetine bus/ ton/ emmer achterin de achterbak liggen die bij elke hobbel een scheutje over de rand heen gooide... De hele weg heeft Sterre knettertje stoned in die shuttle gezeten en liep Lisa lucht te happen met haar hoofd bij het raam. Ook weer een ervaring rijker.

Zondagmiddag zijn we weer direct aan het onderzoek verder gegaan en hebben wij dit de afgelopen dagen zo door gezet en gaan wij dat ook de aankomende dagen zo doorzetten! Girl power!

1. Carla:
    22 juni 2017
    Lekker enthousiast verhaal meiden. Mooi weekend, leuke trip.... nu nog even buffelen: Suskes!
    Carla