Champions!

22 mei 2017 - Eldoret, Kenia

Nee mensen, we hebben het hier niet over champions die wij wassen of pellen, snijden in plakjes en kokerellen. Nee. We hebben het hier over Keniaanse Champions, Keniaanse Kampioenen. De ijle lucht, het genetisch materiaal, de Kalenjin Tribe en de hardloop cultuur, vormen de perfecte formule voor Olympische- en wereldkampioenen. Het is daarom ook dat Lisa en Sterre afgelopen weekend deelnamen aan de Fistula Marathon van Gynocare. Want ja, na 2 weken Kenya zijn wij al blootgesteld aan al hun taferelen en stijgt de ijle lucht naar onze bol. De Fistula Marathon van Gynocare wordt speciaal georganiseerd om awareness te creëren voor vrouwen met fistels (= verbindingen tussen vagina en urinebuis, vagina en darm; ontstaan door te lang in labour te zijn). Het is daarom ook dat wij als vrouwen ons hier hard voor maken. En om het alleen bij awareness voor fistels te laten, en niet bij awareness voor EHBO, besloten Lisa en Sterre  het maar bij de 5km Fun-run te houden. Want het gezegde 'Het zit in het bloed', konden wij niemand echt wijs maken met onze intens lichtgevende blanke lichaampjes (lees: vooral die van Sterre).

image3

Leuk feitje: De 5 km fun-run bleek geen 5km te zijn, het was slechts een rondje van 2,5km. En dat was vast te zien aan de finish foto's. Verbaasde en vragende blikken verschenen op onze gezichten toen wij de laatste bocht om rende en we de plaats waar het startsein gegeven was al weer zagen. Met een luit onthaal van muziek, geklap en gejoel, werden Lisa en Sterre als kampioenen onthaalt en werden we nog net niet de lucht in gegooid, want ja Mzungu's (blanken) aanraken is toch ook wel beetje spannend.

image4

IMG_6512

Nog een leuk feitje: De Fistula Marathon was helemaal geen Marathon, althans niet de hele 42 km. Nee, het ging om een halve marathon van 21 km, die achteraf ook geen 21 km bleek te zijn. Er bleek wat mis te zijn met de start, en dus besloten ze het parcour een beetje op te schuiven. Ach, niet moeilijk doen, gewoon lekker rennen. 20 km in 59 minuten is toch best netjes? Jep, de top atleten waren gewoon van de partij, ondanks de creatieve organisatie.

Laatste leuke feitje: Lisa was blij dat de 5km geen 5km was.

IMG_6472

Verder was vorige week een Keniaans drukke week, d.w.z. een rustige week in NL, maar op je tenen lopen in Kenia. We zijn erg opgeschoten met het onderzoek. We konden zelfs al beginnen aan de handgeschreven medische dossiers, aangezien de elektronische database al zo goed als compleet gemaakt was door ons. En ja, handgeschreven is ook daadwerkelijk handgeschreven. Het doktershandschrift doet zijn naam eer aan. Toch is het ons gelukt 30 van de 100 dossiers uit te pluizen, aangezien de andere 70 dossiers als vermist werden opgegeven (zie foto).

image1

image2

Vanavond (maandag 22 mei) zal er gezamenlijk gegeten worden in het huis van Dr. Mabeya en zijn vrouw, aangezien er een aantal chirurgen uit Duitsland op bezoek zijn. Het leek hen leuk om met iedereen te eten voor het uitwisselen van verhalen en gezelligheid.

Maar eens even kijken of ze de Duitse bradwurst al missen;) En eens even goed over Ajax praten, aangezien een van hen zwaar onder de indruk was van het spel wat de Ajacieden lieten zien in de Arena tegen Schalke tijdens de Europa League.

Kortom, we gaan een interessante avond tegemoet!