Startsein is gegeven

15 mei 2017 - Iten, Kenia

We mogen nu eindelijk beweren dat we naar Kenia zijn gekomen om onderzoek te doen. De kogel is door de kerk, de aap uit de mouw en de spijker is op zijn kop geslagen. We zijn vandaag daadwerkelijk begonnen met het vormen van onze database. Dat we er zo'n 1,5 week op hebben moeten wachten, lijkt alweer vergeten, want manmanman wat is het heerlijk om na uitzichtloze dagen aan de slag te kunnen. Het is dan ook een wijze les dat je in Afrika altijd het ergste moet denken; 'het komt nooit meer goed', 'niets kan hier geregeld worden', 'wat gaat het traag' etc. Want als je dat denkt, lukt er vervolgens verdomd veel! Dus weg met de positieve vibes (die er na die tijd wachten nog over was) en kom maar op zeurkousen, mopperkonten en zuurpruimen!
Nee grapje toch, positieve instelling is het halve werk, maar met een schraal randje het hele.
Mee met de ambulance van Gynocare mee
Over een sch(r)aal randje gesproken; wat blonk die gister toch mooi zilver in de overvolle Kuip en vandaag op de Coolsingel.

Het toverde bij Sterre een brede grijns op haar gezicht toen het gejuich uit de Kuip het radiocommentaar overstemde. Lisa, fanatiek Ajax fan, kon er maar niet om lachen. De zondag sloot zich dus voor de dames met gemengde gevoelens af.

Ondanks het slechte einde van de zondag, voor Lisa, hadden we er zeker een leuke dag opzitten! We zijn het afgelopen weekend namelijk naar Iten geweest, een klein dorpje zo'n 45 km van Eldoret (1 uurtje rijden). Onze prive chauffeur Julius bracht ons rond 11 uur sochtends naar het Guesthouse waar wij 1 nacht zouden verblijven. Het guesthouse lag op de berg, keek over de hele Rift Valley uit (prachtig uitzicht!!!) en werd gerund door eenNederlander: Hugo van den Broek. Hugo, voormalig NL top atleet (marathonloper), is getrouwd met een Keniaanse, Hilda Kibet. Hilda kwam uit voor het Nederlandse atletiek team als marathonloopster (2x Olympische spelen), zij ontmoette Hugo en eind goed al goed --> Prachtig groot huis in Kenia, dochtertje van 2 jaar oud en twee onwijs lieve honden! We hebben het heel gezellig gehad in deze 1,5 dagen dat wij in Iten waren. Veel gekletst met Hugo over hoe zijn leven er uitzag en nu uitziet, over ons onderzoek en het Rotterdamse leven, over de wereld, Trump en Madeline McCain. Kortom, we zijn onwijs gastvrij ontvangen! Er werd zelfs een biertje koud gezet en een eitje voor ons gebakken, speciaal omdat wij die zondagochtend om 5:15 uur de wekker hadden...say whut.. Ja, Lisa en Sterre gingen samen hun eerste kleine safari'tje maken in Rimoi National Reserve, down the Valley.

Guesthouse in Iten   Zonsopkomst in Iten

Om 06:00 uur stond Shadrack, een jongen die Lisa van haar reis 2 jaar terug nog kende, voor de poort om ons op te pikken en te brengen naar Rimoi. 1,5 uur later stonden we niet meer bovenop de berg, maar midden in het echte Afrikaanse leven: The Rift Valley.

This is Africa
Sterre zag na 40 spelden bochten het eerste uur groengeel van wagenziekte, maar kreeg snel haar kleur weer terug toen ze met beide benen aan de ingang stond van het Rimoi National Reserve. Wauw! Wat was dit een gave ervaring. Samen met een gids en Shadrack gingen we met de auto het Reservaat in (zonder auto is het niet mogelijk, je moet vervoer hebben). De gids begeleide ons in de zoektocht naar de Olifanten, echter tevergeefs; het enige wat we gezien hebben zijn de intens grote voetafdrukken en olifanten drollen. Gelukkig was er genoeg ander schoons te bewonderen: Aapjes, dikdiks (kleine antilopes), impala's, schildpadjes, eekhoorntjes, 100000 soorten vogels, pumba's (sanglier's!!!), koeien, kevers en geiten. De olifantjes zien wij nog wel in Nakuru of de Masai Mara.

Rimoi National Reserve   Rimoi National Reserve   Wild life
In pak hem beet 5 uur hebben we rond gereden in het reservaat en onder andere gekletst over wat voor een soort Swahili naam erbij ons paste. Sterre: Nyota (Ster), Lisa: nog steeds opzoek... suggesties? Bel 0900-5678

Veel autoritjes later waren we weer terug in Eldoret, onze thuis basis. Moe en gesloopt van alle indrukken, het weinig slapen en de zon, waren we intens blij met onze avond maaltijd: Chapatti met ndengu (linzen prut) en watermeloen. Echt smullen!

Morgen, dinsdag 16 mei, weer fris en fruitig met dag 2 van het onderzoek beginnen!

1. Carla:
    17 mei 2017
    Leuk verhaal! Leuk geschreven; doen jullie dat om de beurt??
  2. Helen hendriks:
    18 mei 2017
    Wat een geluk hebben jullie toch meiden dat je zulke mooie dingen kunnen zien.
  3. Sterre & Lisa:
    22 mei 2017
    Dankjulliewel! We doen het een soort van om de beurt, net wie er zin in heeft. Dit verhaal heeft Sterre geschreven.