Settled

6 mei 2017 - Eldoret, Kenia

Gistermiddag reden wij met de Easy Coach Bus rond 15:00 uur (NLse tijd 14:00 uur) de stad Eldoret in. Traffic was crazy! Het leek de maandagochtend en vrijdagmiddag spits wel. Tussen alle Matutu's, bussen, auto's, fietsen en mensen die plots zonder pardon de straat over steken en zich tussen de voertuig-menigte wurmen, komt het bruisende straat leven van Eldoret tot leven.
Pas driekwartier later bereikten we de nog geen kilometer verre bushalte, onze eindbestemming!

De bus jongens hielpen ons met de zware bagage en stonden er op het voor ons te tillen. Nederlandse mannen kunnen daar nog wat van leren;)
Hillary (onze Keniaanse begeleider, gynaecoloog) had ons per mail op de hoogte gebracht over door wie wij opgehaald zouden worden.

Julius en/of Erik zouden ons opwachten bij de Easy coach bus station, maar er was bij aankomst geen spoor van hen te bekennen. Gelukkig hadden we hun telefoonnummers gekregen en belde we voor het eerst met onze Keniaanse telefoonnummers, mijlpaal! Julius zou er binnen 2 Keniaanse minuten zijn (a.k.a. 45 minuten). "Yes, traffic".
Julius heeft ons die namiddag/ avond rond gereden in Eldoret om in onze wensen te voorzien: eten en geldpinnen. Pas bij de 4e ATM bank lukte het ons om te flappetappen aangezien iedereen in Kenya VISA gebruikt, wij maestro of mastercard. 100 KES (keniaanse Shilling) komt ongeveer overeen met 0,90 eurocent. Voor het gemak delen wij gewoon door honderd en dan kost het altijd iets minder, kan het alleen maar meevallen! Je zou denken dat het hier vele malen goedkoper is, maar dat hangt van het product af dat je koopt. Zo hebben we twee avocado's gekocht voor 64 KES (0,55 cent) --> OMG, peel the avocado! Bananen zijn er in overvloed en dus goedkoop: 4 bananen 55 KES (0,45 cent). Voor het ontbijt hebben we melk en cornflakes (280 KES) ingeslagen. Ohja, niet geheel onbelangrijk: WATER, 15 litertjes:)

Eerste boodschapjes

In schemer, 18:00 uur, lieten wij de stad achter ons en reden wij een wat 'chiquere' buurt in. De verharde wegen maakten weliswaar plaats voor onverharde hobbelige wegen, maar de kleine hutjes veranderde in mega villa's.

Een 2 bij 2 meter hoog hek werd open gedaan om een terrein in te rijden waar verschillende huizen staan. Het eerste huis links op de hoek is van Hillary. Hier werden wij hartelijk ontvangen door de Housekeeper Cathrin (22 jaar) en de jongste dochter van Hillary, genaamd Hope (7 jaar). In de tuin van Hillary staan condo's; een gastenverblijf dat wij gedurende de 3 maanden onderzoek huren. De kamers zijn ruim, er staat een bank, kleine keuken, douche en een normale WC met wc-bril (thank god; staand poepen is best een uitdaging die Lisa in 2015 al was aangegaan en Sterre lekker nog even kan uitstellen). Cathrin heeft ons een rondleiding gegeven in het grote huis en in de condo's. We mochten overal komen, alles eten, tv kijken etc. Super aardig!  Er werd direct Chai-tea geserveerd met pinda's. Dit is een Keniaanse thee dat gedronken wordt met melk en mega veel rietsuiker. Na een lange busreis en met chips te hebben geluncht, gaat dat er zeker in. Uit beleefdheid bleven we een tijdje met de mensen kletsen, maar het liefst wilde we zo snel mogelijk settelen in ons huisje; spullen uitpakken, klamboes ophangen en slapen. Heel veel slapen.
Voordat we de oogjes toe konden doen, kregen we rond 20:30 uur ons avondeten. Rijst, soort spinazie boerenkool en vlees (kip of geit...). Uiteindelijk hebben we nog lekker gerommeld in onze kamers en zijn we rond 23:00 uur gaan slapen.
Het 'voortuintje' bij het grote huis    Ons stulpje   Woonkamer + slaapkamer Lisa   Slaapkamer Sterre   Badkamer met must-have douche gordijn

6 mei 10:00 uur, Lisa en Sterre ontwaken. Banaan en melk als ontbijt, video gebeld met onze vriendjes <3 en gedoucht onder eerst een koude douche en later een warme aangezien wij in eerste instantie een tweede warmte-switch-knop niet hadden opgemerkt.

Fris en fruitig schoven wij aan bij de lunch (rijst, bonen en vlees).

Kortom, gister was het hectisch, vandaag lekker rustig.

Sterre samen met Hope

Kwaheri (doei!)